loader image

ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی و انواع آن

در این مقاله با ترازوی دیجیتال ازمایشگاهی و انواع آن آشنا خواهید شد.

ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی

ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی چیست؟

ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی وسیله ای است که جهت وزن کردن اجسام با دقت بالا مورد استفاده قرار می گیرد. این ترازوها از قسمت های کفه(سینی)، محفظه و نمایشگر دیجیتال(LCD) تشکیل می شوند. این ترازوها معمولاً قابل اتصال به کامپیوتر هستند.

کاربرد ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی

در صنایعی همچون پزشکی، داروسازی و در آزمایشگاه ها که اندازه گیری وزن در ترکیبات مواد بسیار حائز اهمیت بوده و وجود خطا در اندازه گیری عواقب جبران ناپذیری بر جای می گذارد، لزوم استفاده از ترازوی دیجیتال با دقت بالا مشخص می گردد.

ترازوی دیجیتال چگونه کار می کند؟

ترازوهای دیجیتال با استفاده از یک لودسل که دارای استرین گیج است، کار می کنند. برخلاف ترازوهای آنالوگ که برای نشان دادن وزن از فنر استفاده می کنند، ترازوهای دیجیتال نیروی وزن را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند.

اجزای کلیدی ترازوی دیجیتال شامل لودسل جهت تبدیل نیرو به سیگنال الکتریکی، و مدارات الکترونیکی است. لودسل ها بر اساس استرین گیج که داخل آنها نصب شده کار می کنند. لودسل را به عنوان مبدل نیرو نیز می شناسند.

خمیدگی لودسل

زمانی که جسمی روی ترازو قرار می گیرد، وزن آن به طور یکنواخت توزیع می گردد. در زیر سینی مسطح ترازوی دیجیتال، معمولاً ۴ پایه بلند در گوشه ها وجود دارد که نیروی وزن را به طور یکنواخت توزیع می کنند. سپس بواسطه ی طراحی مکانیکی ترازوی دیجیتال، نیروی حاصل از وزن به یک سر لودسل اعمال می گردد، که در نتیجه، سر انتهایی لودسل به سمت پایین خم می شود.

استرین گیج

یک استرین گیج شامل یک مدار الکتریکی مانند زیر است که در آن مواد آبی رنگ هادی الکتریسیته هستند و روی یک ورق انعطاف پذیر چسبانده شده اند. اعمال نیروی وزن باعث تغییر شکل استرین گیج می شود. نیروهای کششی یا فشاری باعث انحنای استرین گیج به سمت داخل یا بیرون می شود و در نتیجه طول مدار الکتریکی افزایش یا کاهش پیدا می کند. برای مثال در شکل زیر با انحنای لبه های استرین گیج به سمت عقب، طول کلی مدار الکتریکی افزایش یافته و سطح مقطع آن کم می شود، در نتیجه مقاومت اهمی مدار افزایش می یابد. برعکس اگر لبه های استرین گیج را به سمت جلو خم کنیم مقاومت مدار کاهش می یابد.

استرین گیج

تبدیل به سیگنال الکتریکی

تغییر جزیی حاصل شده در مقاومت، به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می شود. این سیگنال از طریق مبدل آنالوگ به دیجیتال به یک پردازنده ارسال گشته و در آنجا با اعمال ضرایب کالیبراسیون مقدار وزن به دست می آید و محاسبات نهایی که نمایانگر وزن جسم هستند بر LCD ترازوی دیجیتال نمایان می شود.

ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی و انواع آن

انواع ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی و دسته بندی آن

دسته بندی بر اساس ظاهر

ترازوهای دیجیتال آزمایشگاهی از نظر ظاهر به دو دوسته ی محفظه دار و بدون محفظه تقسیم می گردند. چنانچه حساسیت توزین در ترازو بالا باشد، نیاز به محفظه می باشد.

«حتما ببینید»

«همه چیز درباره انواع نیروسنج، تعریف، ابعاد و موارد استفاده از آن»

«این مقاله خلاصه ای درباره ی نیروسنج ها شامل نیروسنج چیست، انواعشان، مشخصات، ابعاد و مثال هایی از کاربردهایشان ارائه کرده است.»

دسته بندی بر اساس دقت

ترازوهای دیجیتال آزمایشگاهی از نظر دقت در توزین، در دسته های یک گرم، یک دهم گرم، یک صدم گرم ، یک هزارم گرم ، یک ده هزارم گرم و یک صد هزارم گرم قرار می گیرند:

  • ترازوی یک گرم: به ترازوی دیجیتال معادل ۱ گرم گفته می شود که در آن ظرفیت توزین تا ۵۰ کیلوگرم قابل انتخاب باشد. این ترازوها می توانند در گروه ترازوی گرمی و ترازوی فروشگاهی نیز قرار گیرند.
  • ترازوی یک دهم گرم: به ترازوی دیجیتال معادل ۱/۰ گرم گفته می شود که در آن ظرفیت توزین تا ۳۰ کیلوگرم قابل انتخاب است.
  • ترازوی یک صدم گرم: ترازوی دیجیتال معادل ۰۱/۰ گرم است که در آن ظرفیت توزین تا ۶ کیلوگرم متغیر بوده و در دو مدل محفظه دار و بدون محفظه در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ترازوی یک هزارم گرم: ترازوی دیجیتال معادل ۰۰۱/۰ گرم است که در ظرفیت حداکثری ۶۰۰ گرم و به صورت ترازوی محفظه دار قابل انتخاب است.
  • ترازوی یک ده هزارم گرم: ترازوی دیجیتال معادل ۰۰۰۱/۰ گرم است که بیشینه ظرفیت آن ۲۱۰ گرم بوده و دارای محفظه توزین است.
  • ترازوی یک صد هزارم گرم: ترازوی دیجیتال معادل ۰۰۰۰۱/۰ گرم بوده و به ترازوی یک میلی گرم معروف است. این ترازو دارای قابلیت توزین تا ظرفیت ۲۱۰ گرم است. و کالیبره ی آن به صورت تمام اتوماتیک صورت می گیرد.

دسته بندی بر اساس کالیبراسیون

از نظر نوع کالیبرسیون به گروه های ترازو با کالیبراسیون دستی، ترازو با کالیبراسیون دیجیتال دستی، ترازو با کالیبراسیون فول دیجیتال یا تمام اتوماتیک تقسیم می گردند.

  • ترازو با کالیبراسیون دستی: عمل کالیبراسیون با استفاده از سنگ کالیبره و با فشردن چند دکمه مطابق دستورالعمل و طی چند مرحله صورت می گیرد.
  • ترازو با کالیبراسیون دیجیتال دستی: عمل کالیبراسیون با استفاده از سنگ کالیبره و با فشردن یک دکمه صورت می گیرد.
  • ترازو با کالیبراسیون تمام اتوماتیک: این ترازو داخل درون خود یک سنگ کالیبره دارد و به هنگام روشن شدن ترازو به صورت خودکار در حالت توزین استاندارد قرار می گیرد. این ترازو همواره کالیبره بوده و هیچ وقت در حالت خطا نیست و از این رو این ترازوها از بهترین روش های توزین محسوب می گردند.

عوامل مهم در انتخاب ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی

  • دقت
  • ظرفیت
  • نحوه ی کالیبرسیون
  • قابلیت تبدیل واحد
  • نوع نمایشگر، LCD و LED
  • قابلیت اتصال به کامپیوتر
  • سرعت عمل
  • دارا بودن شمارشگر

طریقه استفاده از ترازوی دیجیتال

جسم را روی سینی(صفحه) ترازو قرار دهید. به صفحه نمایش ترازو نگاه کنید و اجازه دهید که اندازه گیری به اتمام برسد. در این حالت ممکن است عدد نمایش داده بر صفحه نمایش ترازو چند ثانیه ای بین ۲عدد متغیر باشد تا اینکه وزن دقیق نمایش داده شود.

همچنین بخوانید

·        تست کشش میلگرد
·        آموزش تعویض فک دستگاه تست کشش یونیورسال

مراجع

  • koopaco.com
  • hunker.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *