loader image

رابطه بین خواص مکانیکی و مقدار کربن در فولاد

اندازه گیری سختی میکروهاردنس و تست کشش فولادهای کربن-متوسط با مقادیر کربن متفاوت نشان می دهد که تنش تسلیم، استحکام کششی و سختی با افزایش مقدار کربن در دمای اتاق افزایش می یابد.

رابطه بین خواص مکانیکی و مقدار کربن

بطور کلی در فولادها اگر مقدار کربن افزایش یابد سختی نیز افزایش می یابد. تاثیر مقدار کربن بر روی سختی فولادهای تندبر وانادیوم-بالا نشان داده است که سختی به عنوان تابعی از مقدار کربن تا ۲٫۲۵%  به شدت و بیشتر از ۲٫۲۵% به کندی افزایش می یابد.

اندازه گیری سختی فولادهای کربن-متوسط با مقدار کربن بین ۰٫۳ تا ۰٫۵۵ درصد نشان می دهد که میزان سختی با افزایش کربن در دمای اتاق افزایش می یابد.

«حتما بخوانید»

«دانلود جدول تبدیل سختی+نرم افزار تبدیل سختی»

«جدول تبدیل سختی فلزات، سختی تقریبی فولاد را در مقیاس های لیب، برینل، ویکرز، راکولA، راکولB، راکولC و سایر مقیاس های سختی سنجی نمایش می دهد.»

در شکل زیر، سختی بطور خطی با مقدار کربن تغییر می کند و با افزایش مقدار کربن، افزایش قابل ملاحظه ای در سختی بوجود می آید.

در اینجا جدول ترکیبات عناصر چهار نوع فولاد کربن-متوسط A و B و C و D که مورد آزمون کشش قرار گرفته اند به همراه منحنی های تنش-کرنش مهندسی آن نشان داده شده است.

بطور خلاصه اندازه گیری سختی میکروهاردنس و تست کشش فولادهای کربن-متوسط با مقادیر کربن متفاوت ( از ۰٫۳ تا ۰٫۵۵ درصد) نشان می دهد که تنش تسلیم، استحکام کششی و سختی با افزایش مقدار کربن در دمای اتاق افزایش می یابد.

فروش انواع سختی سنج و تست کشش یونیورسال

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره، کارشناسان کوپا پژوهش آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

همچنین بخوانید

چگونه سختی سنج مناسبی انتخاب کنیم؟

مراجع

  • koopaco.com
  • academia.edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *